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William Bouguereau (French, 1825-1905), João Batista

 

Etel Frota

elianeverbena@terra.com.br


Uma notícia da autora:

Fortuna crítica:

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William Blake (British, 1757-1827), Christ in the Sepulchre, Guarded by Angels

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mary Wollstonecraft, by John Opie, 1797

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leighton, Lord Frederick ((British, 1830-1896), girl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Albrecht Dürer, Mãos

 

Daniella Thompson


Deep beauty

In Artigo Oitavo, Etel Frota writes,
speaks, and sings of love and pain.

Daniella Thompson

27 September 2002


Thiago de Mello, Etel Frota,
and Rodolfo Stroeter

Etel Frota is a Curitiban physician (no longer in practice) and award-winning cultural producer and poet who's deeply involved in the contemporary music scene of her city (read her verse "Origami," recorded in Iso Fischer's album Camera Pop). This year she combined her abiding interests in the written, spoken, and sung word and, taking advantage of a municipal law for cultural incentive (widely utilized by independent artists in Curitiba), produced Artigo Oitavo, a handsome poetry book with a bundled CD in which selected poems were recorded—some read, some sung, but all with musical accompaniment—by a team of top musicians, singers, and actors.

The title Artigo Oitavo derives from famed Amazonian poet Thiago de Mello's work Os Estatutos do Homem (Statutes of Man), the eighth article of which states:

Artigo VIII

Fica decretado que a maior dor
sempre foi e será sempre
não poder dar amor a quem se ama
e saber que é a água
que dá à planta o milagre da flor.

Thiago de Mello
Os Estatutos do Homem

Etel Frota's poems revolve around love and pain, spirit and body, subjects that she treats with frankness, delicacy, and unvarnished beauty. The sensitive recordings, produced by Rodolfo Stroeter, make for ideal listening on an evening free of distractions, when the lights may be dimmed, the eyes closed, and the mind given over to the poet's—and the woman's—world.

In the prologue she tells us:

[...] As rimas me nascem
dos intestinos
nunca das gramáticas
[...]

before plunging directly into the heart of the matter:

das Dores

Coisa mais feliz da vida é filho
quando nasce
mesmo quando nos falha a anestesia

Coisa mais bonita da vida é filho
quando ri
mesmo enquanto troca os dentes

Coisa mais triste da vida é filho
quando morre
por mais e sinceramente que se acredite na eternidade
[...]

"das Dores" is spoken, while the next poem, "dolor," is sung to a tune possessing an insistent refrain that recalls Kurt Weill's work in Mahagonny. Thiago de Mello joins Etel in "Artigo Oitavo," a track in which he declaims fragments from Os Estatutos do Homem, interspersed with her reading the homage she wrote for him, "Lira de teus setent'anos":

Tenho-te à guisa de um deus...
E de repente me vejo
transportada num desejo
sentada junto dos teus.
[...]

Track 5, called "5 of the Seed," includes some of the loveliest moments in the disc—four enchanting lullabies sung by Mônica Salmaso. Here is one of them:

Uma canção para Clara

Clara
pedra tão rara
olhos azuis

Clara
pedra tão rara
gema de um ovo
prenhe de luz



Etel Frota & Mônica Salmaso

In "Circadiana" the physician/poet describes the seven humors that circulate within her, jazzily accompanied by Teco Cardoso's soprano sax and Stroeter's bass:

Circulam em mim sete humores
sabores, cheiros e cores
[...]

[...] Circulam em mim sete humores
mandam em mim, fazem lei.
Uns conheço. Uns se escondem.
Sobre estes uns nada sei.

"Incesto," sung by Cristina Lemos of O Tao do Trio, bespeaks the sensual dreams most of us keep hidden:

[...] Ai, menino
não vês que te vejo
franzino menino
escondido a espiar?
Água ligeira
levou meu suor
e poeira
(Lambe-me a pele)
[...]

It's fitting that thoughts of incest should be followed by a contemplation of the spiritual; what, after all, is the difference between the two? "Espírito Santo" reveals in actor Cacá Carvalho's voice:

[...] A cada palavra
que me sonegas
um anjo vem
e me sopra a nuca
bem ali
onde nasce o arrepio.
[...]

After forbidden pleasures there's bound to be some cleaning up, as in "Penélope":

[...] Ocupemo-nos agora
com a limpeza
e esterilização

Água sanitária, sabão
muita água, panos limpos
[...]

[...] Pronto
Está tudo muito limpo
um cheiro de nada no ar
[...]

But let us not despair, for poetry prevails over the travails of life, as we learn in the epilogue:

[...] Era uma vez um poeta
que invertou a profecia
apunhalou a poesia
quando a coitada dormia
e foi ser desto na vida

mas se é do poeta um dia
o outro é da poesia
(de morta elasó fingia)

Levantou
lambeu-se onde ainda doía
espiou por uma fresta
da alma daquele poeta
A tarde era calma. Chovia
[...]

How does it all end? Get in touch with Etel Frota and find out.




Etel Frota: Artigo Oitavo
(Independent; 2002) 67:17 min.
All poems by Etel Frota unless otherwise indicated

01. Prólogo—Cacá Carvalho e Etel Frota
02. das Dores (music by Liane Guariente & Iso Fischer)—Etel Frota & Liane Guariente
03. dolor (music by Iso Fischer)—Nice Luz
04. Artigo Oitavo [fragmentos] (Thiago de Mello)/Lira de teus setent'anos (Etel Frota)—Thiago de Mello & Etel Frota
05. 5 da Semente (music by Angelmar Roman & Etel Frota)—Mônica Salmaso & Etel Frota
06. Circadiana—Etel Frota
07. Incesto (music by Etel Frota & Lydio Roberto)—Etel Frota & Cristina Lemos
08. Espírito Santo—Cacá Carvalho
09. Penélope (music by Indioney Rodrigues)—Etel Frota & Suzie Franco
10. Epílogo—Etel Frota e Cacá Carvalho

Musicians:
André Mehmari, piano & keyboards
Sérgio Justen, piano
Teco Cardoso, flutes & tenor saxophone
Rodolfo Stroeter, acoustic bass
Caíto Marcondes, percussion
Lydio Roberto, guitar in track 7
Webster Santos, 10-string guitar & bandolim in track 7

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